Wat is een beweegprogramma?

Een beweegprogramma is een speciaal sportief programma dat vanuit fysiotherapeutische en medische expertise voor specifieke chronische aandoeningen en lichaamsklachten wordt opgesteld. Het doel van het beweegprogramma is om patiënten en cliënten onder professionele begeleiding vaker te laten sporten, en hen te leren hoe zij beter met hun fysieke situatie om kunnen gaan. De oefeningen in het beweegprogramma houden rekening met de persoonlijke beperkingen van de deelnemers en zijn ontwikkeld om fysieke klachten die met de aandoening samenhangen gericht te verbeteren. Overbelasting wordt op deze manier effectief voorkomen, terwijl u al binnen afzienbare tijd makkelijker en comfortabeler kunt bewegen.

Waarom deelnemen aan een beweegprogramma?

Chronische aandoeningen kunnen uw bewegingsvrijheid en levenskwaliteit sterk beperken. Hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes, artrose, oncologie en chronische klachten aan de luchtwegen maken het vaak moeilijk om actief te blijven, bewegen wordt oncomfortabel, of zelfs pijnlijk. Veel mensen die last hebben van deze aandoeningen bewegen minder, terwijl beweging juist voor deze groep een zeer gezonde functie heeft.

Heeft u een chronische aandoening, en wilt u graag meer bewegen? Een beweegprogramma kan helpen om u op de juiste manier in beweging te brengen. Kernpraktijken heeft voor uiteenlopende aandoeningen een geoptimaliseerd beweegprogramma opgesteld, en legt u graag uit wat dit voor u kan betekenen.

De meeste zorgverzekeraars vergoeden beweegprogramma’s volledig en sommige zorgverzekeraars vragen een eigen bijdrage. Informeer bij u eigen zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.

Beschikbare praktijken

Middenbeemster