Wat is echografie?

Echografie is een techniek om de binnenkant van het lichaam te bekijken via geluidsgolven. Op een pijnloze manier kunnen we hiermee spieren, pezen en gewrichten in beeld brengen. Echografie vormt zo een mooie aanvulling op wat onze patiënten zelf vertellen over de klachten die ze ervaren en wat wij aan de hand van fysiotherapeutisch onderzoek vermoeden. Een echo kan die vermoedens bevestigen.

Wat kun je zien met echografie?

Echografie wordt gebruikt om problemen met spieren, pezen of gewrichten in kaart te brengen. Met een echo wordt bijvoorbeeld schade zichtbaar gemaakt of slijtage van een gewricht. Problemen zoals een tenniselleboog of hielspoor, zijn ook met regulier fysiotherapeutisch onderzoek vast te stellen, maar de echo laat het daadwerkelijk zien. Bovendien werkt echografie bij sommige gewrichten, zoals de schouder, beter als onderzoeksmethode dan andere fysiotherapeutische testen.

Wanneer gebruiken we echografie?

We gebruiken echografie daarom steeds vaker als eerste onderzoeksmethode. Het maken van een echo is niet invasief en doet geen pijn, tenzij de patiënt even in een vervelende positie moet zitten. Bij mensen die dusdanig veel pijn ervaren dat ze geen regulier fysiotherapeutisch onderzoek kunnen ondergaan, is echografie ook een uitkomst.

Wat zijn de voordelen van echografie?

Op een echo wordt ook goed de ernst en gradatie van een ontsteking of scheur duidelijk. Dat is met traditioneel onderzoek lastig vast te stellen. Echografie kan zelfs fracturen aan het licht brengen die anders misschien niet opgemerkt zouden worden, als er niet speciaal een röntgenfoto van wordt gemaakt.

We gebruiken echografie niet alleen om klachten in kaart te brengen, het is ook een mooi middel om het herstel te volgen tijdens de revalidatie. Dat is het voordeel van een onderzoek dat pijnloos en niet-invasief is.

Beschikbare praktijken

Monnickendam