Epte – Echogeleide Percutane Electrolyse

Wat is Epte?

Bij Epte-therapie brengt je fysiotherapeut met behulp van echobegeleiding een naaldje in waar 1 tot 2 minuten een heel lichte stroom op komt te staan. De behandeling is bedoeld voor chronische peesklachten, zoals hielspoor of een tenniselleboog.

Bekijk onze folder over Epte

Epte klein 2

Dankzij de stroom worden er nieuwe vezels aangemaakt in de pees waar je last van hebt.

Het uiteindelijke doel van de Epte-behandeling is om het peesweefsel weer gezond te maken. De fysiotherapeut combineert de Epte-therapie daarom altijd met een oefenprogramma waarmee je de pees in de goede richting traint en sterker maakt.

Hoe ziet Epte-therapie eruit?

De behandeling met het naaldje vindt meestal vier tot zes keer plaats. De meeste mensen vinden het niet pijnlijk, maar het kan wel even oncomfortabel voelen. Tussen de behandelingen zit altijd een week om je pees de tijd te geven om te herstellen. Het gedeelte van de behandeling met de echo en het naaldje duurt in totaal zo’n tien minuten.

De rest van de afspraak besteedt je fysiotherapeut aan het bespreken van het trainingsprogramma dat bij Epte hoort. Iedere week krijg je een trainingschema mee met oefeningen die je moet doen om je pees weer zo sterk en gezond mogelijk te krijgen. Die oefeningen kun je onder begeleiding van een fysiotherapeut doen, maar je mag ze ook gewoon zelfstandig uitvoeren, bijvoorbeeld thuis of in de sportschool.

Wanneer is een Epte-behandeling iets voor mij?

Epte is een innovatieve behandelmethode voor chronische peesklachten. Epte-therapie wordt toegepast bij de volgende klachten:

• Pijn net onder de knieschijf, kniepees (jumpers knee)
  • Pijn aan de achillespees
  • Chronische elleboogpijn, tenniselleboog
  • Chronische schouderpijn
  • Hielspoor

Je fysiotherapeut bekijkt aan de hand van je verhaal en een echo of Epte de beste manier is om je peesklachten te behandelen. Dat ligt namelijk aan de pees zelf en of deze bijvoorbeeld zwak of gescheurd is of gewoon gezond.

Wat zijn de voordelen van Epte-therapie?

Met Epte-therapie kun je de pees waar je last van hebt weer gezonder maken. Na 4 tot 6 behandelingen heb je vaak al minder last van pijn. Meestal duurt het zo’n drie maanden tot je weer je lichamelijke activiteiten van voor de behandeling kunt oppakken. Bijvoorbeeld je wekelijkse hardlooprondje.

Beschikbare praktijken

Zaandam