skip to Main Content

Enkel - Voet

De enkel en voet bestaan in totaal uit 30 botstukken. Het is een complex geheel van gewrichten, spieren, pezen en het kapselbandapparaat. En dat allemaal om een beweging mogelijk te maken, die wij letterlijk van kinds af aangeleerd hebben en als vanzelfsprekend beschouwen: het lopen!

Maar is het altijd wel zo vanzelfsprekend? Wie heeft er niet wel eens een ‘zwikje’ gehad van de enkel of daags na een pittige wandeling, lang staan op werk of intensief sporten, zijn voeten gevoeld tijdens het opstaan uit bed. En het vervelende is: hoe er mee om te gaan? Want dat wij onze voeten nodig hebben is een feit. In onze dagelijkse activiteiten, ons werk, hobby en sport.

Uw fysiotherapeut bij Kernpraktijken kan u helpen zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Dus aarzel niet en kom langs en wij zullen u na grondige diagnostiek met advies, behandeling en verdere begeleiding van uw klachten verder op weg helpen.

Klik op een praktijk bij jou in de buurt en plan meteen een afspraak in.

Middenbeemster
Monnickendam
Purmerend
Volendam
Zaandam

Verzwikte enkel – Gescheurde enkelband

Wat is een verzwikte enkel?

Bij een verzwikking van de enkel is de voet plotseling naar binnen geklapt. Hierdoor komt de enkelband onder spanning te staan. De band rekt uit of scheurt. In de meeste gevallen beschadigd de enkelband aan de buitenkant. Maar er kan ook bij een verzwikking naar buiten, letsel zijn aan de binnenzijde van de enkel.

Bij een verzwikte enkel voelt u een acute scherpe pijn, meestal aan de buitenkant van de enkel. De ergste pijn wordt na een paar minuten minder, waarna u vaak alweer voorzichtig kunt lopen. Toch blijft het wel een tijd pijnlijk om op uw voet te staan. Na de verzwikking kan uw enkel gaan zwellen en er kan een blauwe plek ontstaan aan de buitenkant van uw voet.

Hoe ontstaat een verzwikte enkel?

Een verzwikking kan gebeuren doordat u zich verstapt of bij een val. Dit kan in huis, op straat of tijdens sport gebeuren. Sommige mensen hebben een ‘ruimer’ kapselbandapparaat, waardoor ze wat meer risico lopen om hun enkel te verzwikken.

Hoe kan fysiotherapie u bij een verzwikte enkel helpen?

Het herstel van een verzwikte enkel is goed. Het is belangrijk om te weten wat u het beste kunt doen om dit herstel te bespoedigen.

  • Probeer de enkel na de verzwikking zo snel mogelijk te koelen om de zwelling tegen te gaan. Het liefst met de schoen aan. Koel uw enkel 15 tot 20 minuten met koud stromend water of met ijs (omwikkeld door een handdoek). Herhaal dit vier tot vijf keer.
  • Wanneer de enkel heel dik en pijnlijk is, kan het prettig zijn om een drukverband aan te (laten) leggen. In deze fase is tape of een brace niet handig omdat de zwelling kan veranderen gedurende de dag. ’s Morgens uit bed lijkt het wel beter te gaan maar zodra u gaat staan zakt het bloed en vocht weer naar beneden. Strakke bandages zorgen ervoor dat de boel gaat afknellen, wat kan zorgen voor pijn en een vertraagd herstel.
  • Om het lichaam te helpen de zwelling af te laten nemen is het verstandig het pijnlijke en dikke gewricht hoog te leggen. Dat betekent: met het been languit op de bank of op tafel, met een dik kussen onder de voet zodat deze hoger ligt dan de romp. Als de pijn het toelaat kunt u in deze positie voorzichtig wat rondjes draaien met de voet en de enkel buigen en strekken.

Wij kunnen u begeleiden bij het herstel en adviseren over welke oefeningen u het beste kunt doen. Bij een gescheurde enkelband is een traject van oefentherapie nodig om uw enkel weer goed belastbaar te maken.

Gebroken enkel

Wat is een gebroken enkel?

De enkel wordt gevormd door het scheenbeen (tibia), het kuitbeen (fibula) en het sprongbeen (calcaneus). Bij een gebroken enkel ontstaat er een breuk in één of meer botten van de enkel. In veel gevallen breekt het kuitbeen. In ernstige gevallen breken botten op verschillende plaatsen tegelijk. Een veel gebruikte indeling voor een gebroken kuitbeen is de zogenaamde Weber – classificatie, hierbij wordt naar de hoogte van de breuk gekeken.

  • Weber A: een breuk laag in de enkelvork.
  • Weber B: net boven de enkelvork.
  • Weber C: hoog in het kuitbeen.

Hoe ontstaat een gebroken enkel?

Een gebroken enkel is vrijwel altijd het gevolg van een ongeluk, een val, een ernstige verzwikking of tijdens sport.

Symptomen:

  • Hevige pijn in of rond de enkel
  • Drukpijn op het (gebroken) bot
  • Bewegingen van de enkel zijn pijnlijk
  • De enkel is gezwollen (bloeduitstorting)
  • Meestal is het niet mogelijk de enkel te belaste

De diagnose wordt gesteld aan de hand van het verhaal van de patiënt en het lichamelijk onderzoek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde Ottawa Ankle Rules. Bij verdenking van een breuk in de enkel of voet is een röntgenfoto gewenst.

Hoe kan fysiotherapie u bij een gebroken enkel helpen?

Een gebroken enkel of voet wordt in de meeste gevallen behandeld met gips. In sommige gevallen is een operatie nodig, waarbij met schroeven en plaatjes de botdelen weer vastgezet worden.

Daarna moet onder begeleiding van de fysiotherapeut de beweeglijkheid en belastbaarheid van de enkel weer opgebouwd worden. De beweeglijkheid is belangrijk voor een goed looppatroon.

Met oefentherapie zorgen we ervoor dat de belastbaarheid van de enkel hersteld. De gehele revalidatie tot sportniveau kan een jaar duren. De revalidatietijd is afhankelijk van de complexiteit van de breuk, het aantal weken gips en natuurlijk het niveau waarop de patiënt wil kunnen functioneren.

Achillespeesblessure

Wat is een achillespeesblessure?

De achillespees is een sterke pees die je hielbeen verbindt met je kuitspieren. Zijn functie is het opslaan en vrijgeven van energie, hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt tijdens het landen waar de krachten worden opgevangen en vervolgens weer worden doorgegeven tijdens de afzet, hierdoor is de functie van de achillespees ontzettend belangrijk bij activiteiten als wandelen, hardlopen en springen. De achillespees kan geïrriteerd raken (ontsteking) en in ernstige gevallen kan de pees gedeeltelijk of zelfs geheel scheuren.

Symptomen:

  • Milde of heftige pijn vaak enkele centimeters boven de aanhechting van op het hielbeen, of ter plaatse van de aanhechting van de pees.
  • Stijfheid of startpijn bij het opstaan uit bed of na een langere tijd gezeten te hebben. Deze stijfheidsklachten kunnen ook weer verdwijnen tijdens het sporten, om vervolgens na het sporten weer weder te keren.
  • Soms is er zwelling rondom de achillespees

Hoe ontstaat een achillespeesblessure?

Mogelijke oorzaken zijn:

  • Verkeerde trainingsopbouw qua omvang en snelheid
  • Veel traplopen of heuveltrainingen
  • Een plotselinge samentrekking van de kuitspieren, bijvoorbeeld tijdens een laatste, snelle sprint
  • Overbelasting door stijve kuitspieren
  • Verkeerd schoeisel, met onvoldoende ondersteuning of demping
  • Verkeerde (hard)looptechniek
  • Problemen in de keten: rug, heup, knie, enkel.
  • Stijfheid in de enkel

Een gescheurde achillespees ontstaat tijdens het belasten. U voelt en hoort iets knappen tijdens het springen, (hard) lopen of sprinten.

Hoe kan fysiotherapie u bij een achillespeesblessure helpen?

Een goede analyse is belangrijk. Wat is de achterliggende oorzaak? Heeft dit met de looptechniek te maken? Heeft dit met het schoeisel te maken? Zijn er problemen in de keten (rug/heup/knie/enkel)? Echografie kan gebruikt worden om vocht, ontsteking en/of beschadiging van de pees in beeld te brengen.

De fysiotherapeut kan u gericht advies geven ten aanzien van oefeningen, belasting, schoeisel etc. Dit is mede afhankelijk van de ernst van de blessure. Het gebruik van een hakje in de schoen geeft vaak enige verlichting. Verder is het belangrijk dat de achillespees en kuitspieren soepel kunnen bewegen. Hiervoor kunnen (rek)oefeningen of massage worden ingezet. Oefeningen zijn belangrijk bij peesblessures, door oefenen wordt de achillespees namelijk sterker en gaan de peesvezels zich beter positioneren.

Shockwave en Epte kunnen ook gebruikt worden bij een achillespeesblessure.

Onze fysiotherapeuten weten precies welke behandeling voor u het meest geschikt is en welke oefeningen u beter wel of niet kunt uitvoeren en zij helpen u om eventuele sporten weer op te pakken.

Hielspoor – Fasciitis Plantaris 

Wat is hielspoor?

Vaak spreekt men van een hielspoor op het moment dat er sprake is van pijn onder de hiel. Echter is dit vaak niet terecht en zijn er verschillende namen voor deze klachten die door elkaar heen gebruikt worden.

Hielspoor is een puntvormige kalkafzetting aan de vooronderzijde van de hiel, waar de peesplaat (fascia plantaris) aan de hiel hecht. De fascia plantaris ligt onder de voetzool en is een sterke peesplaat. Deze peesplaat biedt ondersteuning aan de gehele voet.

In de meeste gevallen is er geen kalkafzetting aanwezig is in de pees, maar wel een peesplaatontsteking. Dit noemt men fasciitis plantaris of fasciopathie.

Er kan sprake zijn van een acute overbelasting of van een achteruitgang van de kwaliteit van de peesplaat. Dit kan forse pijnklachten onder de hiel geven.

Hoe ontstaan hielspoor en fasciitis plantaris?

Mogelijke oorzaken zijn:

  • Overbelasting door opvoeren trainingsvolume (afstand, snelheid, heuvel)
  • Voetafwijkingen (plat- of holvoet, doorgezakte voorvoet)
  • Verkeerd schoeisel
  • Overgewicht
  • Staand beroep
  • Stijve kuit- en/of voetspieren

Hoe kan fysiotherapie u bij hielspoor helpen?

Een goede analyse is belangrijk. Wat is de achterliggende oorzaak? Heeft dit met het schoeisel te maken? Heeft dit met de stand van de voeten te maken? Heeft dit met de looptechniek te maken? Zijn er problemen in de enkel en/of voet?

Echografie kan gebruikt worden om vocht, kalkafzetting, ontsteking en/of beschadiging van de peesplaat in beeld te brengen.

De fysiotherapeut kan u gericht advies geven ten aanzien van schoeisel, oefeningen, belasting etc. Dit is mede afhankelijk van de ernst van de blessure. Het gebruik van een hakje in de schoen geeft vaak verlichting. Kijk ook eens kritische naar uw schoenen: geven ze nog voldoende steun of zijn ze slap en uitgelopen?

In eerste instantie is het belangrijk dat de druk op de hiel en onder de voetzool veranderd wordt om zo het weefsel meer tot rust te laten komen. Soms met simpele schoenadviezen, een hakverhoging of corrigerende inzool, gecombineerd met (gedoseerd) rust nemen c.q. afbouwen trainingsbelasting nemen de klachten al behoorlijk af. Tevens kunnen er tape technieken worden toegepast om dit te ondersteunen.

Daarnaast is het belangrijk dat de voet en de voetpieren soepel kunnen bewegen. Hiervoor kunnen mobilisaties van de voet, rekoefeningen of massage worden ingezet. Oefenen is erg belangrijk voor het herstel en in latere instantie ook om de belastbaarheid van de peesplaat weer op te bouwen, zodat u weer pijnvrij kunt staan en lopen.

Shockwave en Epte kunnen ook gebruikt worden bij hielspoor en fasciitis plantaris.

Plan een enkel/voet fysiotherapie afspraak in

Maak meteen een afspraak!

Op welke locatie wilt u behandeld worden?

Onze specialisten staan voor u klaar.

Back To Top