Wat is reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor 132 aandoeningen aan gewrichten, spieren, pezen en/of organen. Reuma kenmerkt zich door ontstekingen in die structuren en komt op alle leeftijden voor maar bij vrouwen twee keer zo vaak als bij mannen. Meer dan 2 miljoen mensen zijn gediagnosticeerd met een vorm van reuma en leven dagelijks met pijn, stijfheid en vermoeidheid als gevolg van hun ziekte. De meeste vormen van reuma zijn behandelbaar maar niet te genezen.

Hoe verloopt de ziekte?

De meeste reumatische aandoeningen zijn chronisch en kennen een grillig verloop. U kunt er vaak niet van genezen. Zonder behandeling kunnen de klachten erger worden. Met een goede behandeling kunnen uw klachten verminderen en kan de aandoening tot rust komen. Wel kunnen goede en slechte periodes elkaar afwisselen.

Waardoor wordt reuma veroorzaakt?

De oorzaak van reuma is niet volledig bekend, het afweersysteem lijkt de vergissing te maken om structuren van het eigen lichaam aan te vallen in plaats van te beschermen. Omgevingsfactoren zoals roken en overgewicht spelen waarschijnlijk een rol. Sommige vormen van reuma zijn erfelijk: mensen bij wie reuma in de familie voorkomt hebben meer kans om door de ziekte getroffen te worden. Heeft u eenmaal een bepaalde vorm van reuma, dan is de kans echter niet groter dat u ook een andere vorm van reuma krijgt.

Reuma kan in 3 categorieën worden ingedeeld:

• Ontstekingsreuma zoals bijvoorbeeld Reumatoïde Arthritis, Bechterew, Lupus en ziekte van Sjogren.
  • Poly-Artrose: slijtage van het kraakbeen in meerdere gewrichten, de meest voorkomende vorm van Reuma in Nederland.
  • Weke delen reuma: ontstekingen in de zachte delen van het bewegingsapparaat zoals de spieren, pezen, huid en banden. Bijvoorbeeld fibromyalgie en dystrofie,

Wat kan de fysiotherapeut voor u doen?

De behandeling door een fysiotherapeut richt zich op het opheffen of verminderen van de beperkingen in de dagelijkse activiteiten. Om dat mogelijk te maken hebben zij aandacht voor het soepel maken en houden van de gewrichten, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van de conditie. De behandeling heeft ook als doel, u te leren zo zelfstandig en verantwoord mogelijk te bewegen en is gericht op het laten toenemen van uw kennis over uw lichaam en het omgaan met de ziekte. Dit gebeurt bijna altijd met voorlichting en oefentherapie. Omdat het belangrijk is regelmatig te oefenen, zult u van de fysiotherapeut instructies krijgen over hoe (vaak) u oefeningen kunt doen. Ook kunt u bij de fysiotherapeut terecht voor advies over gezond en verantwoord sportief bewegen.