Wat is manuele therapie?

Manuele therapie is een verdieping op de fysiotherapie. Een manueel therapeut heeft na de opleiding tot fysiotherapeut nog een driejarige masteropleiding manuele therapie gevolgd. In die opleiding wordt dieper ingegaan op alle gewrichten en spieren in het lichaam. Manueel therapeuten leren ook allerlei extra vaardigheden en oefeningen die ervoor zorgen dat het lichaam sneller kan herstellen.

Wat kan een manueel therapeut voor mij doen?

Een manueel therapeut is expert op het gebied van complexere klachten, bijvoorbeeld als je last hebt van rugklachten met uitstraling naar je been. Of wanneer je niet alleen last hebt van je pols maar ook van je elleboog. Manueel therapeuten weten precies hoe je gewrichten en spieren zo kunt beïnvloeden dat de klachten afnemen. Ook kunnen zij, dankzij hun grote kennis over het lichaam, achterhalen waarom klachten aanwezig blijven en hoe ze zijn ontstaan.

Wanneer moet ik naar een manuele therapeut?

Manuele therapie kan een uitkomst zijn als je wat complexere klachten hebt, bijvoorbeeld pijn die uitstraalt naar andere delen van je lichaam. Of als je al heel lang met klachten kampt die maar niet weg willen gaan, of het gevoel hebt dat je ergens echt een blokkade hebt zitten en daardoor niet lekker beweegt. Het gaat in principe om klachten die niet alleen voor pijn zorgen maar waardoor je ook minder goed kunt bewegen.

Wat zijn de voordelen van manuele therapie?

Het doel van manuele therapie is: ervoor zorgen dat je gewrichten beter gaan bewegen, waardoor je zo natuurlijk mogelijk kan blijven bewegen. Je merkt het effect van manuele therapie vaak meteen, omdat je erna meer bewegingsvrijheid hebt en minder pijn. Om dit effect in stand te houden, krijg je van de manueel therapeut uitleg, instructies en oefeningen. Daarmee verklein je de kans dat de klachten weer toenemen na de behandeling.

Bekijk de video over Manuele therapie

Bekijk onze folder over Manuele therapie