skip to Main Content

Sportfysiotherapie

Een sportfysiotherapeut is een fysiotherapeut met een erkende specialistische opleiding sportfysiotherapie en heeft als doel de patiënt zo snel mogelijk klachtenvrij terug te laten keren naar zijn oude sportniveau. Om dit te bewerkstelligen wordt er eerst een uitgebreide analyse gemaakt van het probleem dat de sporter ervaart en het eventuele ontstaan van de klachten. Vervolgens wordt er gekeken naar welke voorwaarden nodig zijn om het sporten weer te kunnen continueren. Denk aan gerichte adviezen, mogelijke oefeningen of het bijvoorbeeld het aanpassen van de techniek.

Daarnaast houdt de sportfysiotherapeut zich bezig met het voorkomen van sportgerelateerde klachten en het verbeteren van sportprestaties. Denk hierbij aan advies over effectiever trainen, voeding of schoenkeuze.

Klik op een praktijk bij jou in de buurt en plan meteen een afspraak in.

Middenbeemster
Monnickendam
Purmerend
Volendam
Zaandam

Wanneer naar de sportfysiotherapeut?

Wanneer er sprake is van sportgerelateerde klachten. Sportgerelateerde klachten zijn blessures die ervoor zorgen dat het individu wordt belemmerd in het uitoefenen van zijn sport. Deze kunnen ontstaan als gevolge van een acuut moment tijdens het sporten, maar ook door overbelasting en bij terugkeer naar sport na een operatie. Onder het kopje ‘Welke klachten behandelt de sportfysiotherapeut’ vind je een opsomming van de meest voorkomende klachten.

Heb je last van een of meerdere van deze klachten? Neem dan contact op met een van onze praktijken. Onderaan deze pagina staan de praktijken in de regio die (sport)fysiotherapie aanbieden.

Deze klachten behandelt de sportfysiotherapeut:

  • Hamstringblessure
  • Liesklachten
  • Patellofemoraal pijnsyndroom – Pijn achter de knieschijf
  • Jumpersknee – Apexitis
  • Revalidatie na een voorste kruisband operatie (reconstructie)
  • Achillespeesklachten
  • Inversietrauma – verzwikte enkel
  • Schouderblessures bij bovenhandse sporters

Hamstringblessure

Wat is een hamstringblessure?

De hamstrings zijn de spieren gelokaliseerd aan de achterzijde van het bovenbeen en spelen een belangrijke rol bij het staan, lopen en hardlopen. Bij een hamstringblessure is het weefsel van de hamstrings beschadigd.

Hoe ontstaat een hamstringblessure?

Een hamstringblessure kan ontstaan bij een onverwachte beweging, maar treedt voornamelijk op tijdens explosieve bewegingen zoals bij een sprint of bij plotseling afremmen van een beweging. Er ontstaat een plotselinge felle pijn in de hamstring. Dit kan voelen als een messteek en gaat gepaard met een gevoel van kramp of het onvermogen om nog een sprintje te trekken. De pijn speelt met name op bij het buigen of het strekken van het been. Bij een forse beschadiging kan lopen zelfs moeilijk gaan. In sommige gevallen ontstaat er na een paar dagen een bloeduitstorting op de achterkant van het bovenbeen en wordt dit gedeelte stijf.

Hoe kan fysiotherapie u bij een hamstringblessure helpen?

Bij een hamstringblessure is het verder van belang om voldoende rust te nemen. Wanneer u geen rust neemt, zullen de klachten niet overgaan. Om het herstel te versnellen, kunt u bij Kernpraktijken onder begeleiding oefentherapie doen om weer sneller op het sportveld te kunnen staan. Neem contact op met een van onze praktijken voor goed advies van onze sportfysiotherapeuten.

Liesklachten

Wat zijn liesklachten?

Liesklachten ontstaat door een blessure aan de spieren rondom de lies, of door een liesbreuk. De liesklachten vanuit de spieren bevindt zich in de spierpeesaanhechting en/of de spier zelf. Liesklachten worden voornamelijk gekenmerkt door pijn of irritatie in de lies met daarbij soms uitstraling richting de buikspieren of het bovenbeen.

Hoe ontstaan liesklachten?

Vaak beginnen de pijnklachten tijdens het sporten en nemen ze af na de warming-up. Na afloop van het sporten kan er stijfheid in de lies ontstaan. Een liesblessure is vaak gecompliceerd. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het ontstaan van de klachten, bijvoorbeeld:

  • Overbelasting van de spieren door sport of werk
  • Eenzijdige training
  • Wegglijden van het been naar buiten

Hoe kan fysiotherapie u bij liesklachten helpen?

Bij Kernpraktijken gebruiken we een protocol om liesklachten zo efficiënt mogelijk te behandelen. De behandeling bestaat vaak uit meerdere facetten omdat de oorzaak van liesklachten gecompliceerd is. Onze fysiotherapeuten helpen je bij de revalidatie en vertellen je wat je beter wel en niet kunt doen.

Patellofemoraal pijnsyndroom – Pijn achter de knieschijf

Wat is patellofemoraal pijnsyndroom?

Pijnklachten rondom de knieschijf wordt ook wel het patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS) genoemd. De knieschijf (patella) speelt een belangrijke rol in het overbrengen van krachten van bovenbeen naar onderbeen. De knieschijf glijdt in een groeve van het bovenbeen (femur) waarbij de vorm van het gewricht samen met de bovenbeenspieren zorgen voor de stabiliteit van dit ‘patellofemorale gewricht’.

Hoe ontstaan patellofemorale klachten?

Pijnklachten rondom de knieschijf kunnen ontstaan door overbelasting tijdens het sporten, door een val op de knie of door spierzwakte van de bovenbenen. Vormafwijkingen van de knieschijf, een andere stand van de benen (X-benen) of voeten (doorgezakte voeten) kunnen het herstel van deze klachten beïnvloeden.

Hoe kan fysiotherapie u bij patellofemorale klachten helpen?

Eerst achterhaalt de fysiotherapeut de oorzaak van de klachten met een uitgebreide anamnese (vraaggesprek), onderzoek van de knie en andere betrokken gewrichten, zoals de enkel, heup en lage rug. De fysiotherapeut kijkt in het onderzoek naar specifieke bewegingen die vaak pijn doen, zoals hardlopen, traplopen of het gaan zitten en opstaan. De fysiotherapeut bespreekt met u het behandelplan en geeft adviezen om de klachten te verminderen.

Vaak zijn oefeningen voor kracht en coördinatie nodig om te herstellen én om te voorkomen dat klachten terugkomen. Soms worden tapetechnieken toegepast om de training te ondersteunen. In alle Kernpraktijken werken fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in de behandeling van klachten rondom de knieschijf. Zij zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en passen het behandelprotocol aan op uw klachten en doelen.

Jumpers knee – Apexitis

Wat is een jumpers knee?

Een jumpers knee is een overbelastingsblessure van de knie. Het betreft een peesaanhechtingsprobleem aan de onderzijde van de knieschijf (op de apex).

Hoe ontstaat een jumpers knee?

De aandoening komt veel voor bij sporten met veel sprongbelasting, zoals volleybal en basketbal, maar kan ook bij andere sporten voorkomen. De behandeling van een jumpers knee bestaat uit een benadering van meerdere facetten. Het is belangrijk om te weten dat peesherstel langzaam verloopt, waardoor vaak een langdurige actieve revalidatie nodig is van enkele maanden.

Hoe kan fysiotherapie u bij een jumpers knee helpen?

De behandeling van een jumpers knee is veelal actief, waarbij gewerkt wordt aan het verbeteren van de belastbaarheid van de pees, het optimaliseren van de statiek en het verbeteren van de stabiliteit in de enkel, knie, heup en romp.

Revalidatie na een voorste kruisband operatie (VKB -reconstructie)

Wat is een VKB-reconstructie – Revalidatie na een voorste kruisband operatie?

De knie is een gecompliceerd scharniergewricht dat bestaat uit het scheenbeen, het dijbeen, en de knieschijf. Alle uiteinden worden bedekt met een laagje kraakbeen zodat schokken en stoten opgevangen worden en de knie soepel kan bewegen. Verder zit er in het kniegewricht een binnen- en buitenmeniscus. Deze dienen als een soort stootkussen. De stabiliteit in voor- achterwaartse en draairichting, worden onder andere verzorgd door de voorste- en achterste kruisbanden. Kruisbandletsel is dan ook erg vervelend en kan zorgen voor instabiliteit.

Hoe ontstaat voorste kruisband letsel?

Kruisbandletsel kan ontstaan door verdraaiing van de knie. Het scheuren van de voorste kruisband vindt meestal plaats tijdens sporten of een ongeluk. Het kan gepaard gaan met letsel van de meniscus of kniebanden. De voorste kruisband scheurt veel vaker dan de achterste kruisband. Doordat er bij het scheuren van de voorste kruisband ook bloedvaatjes scheuren, loopt de knie meestal snel vol met bloed. Dit zorgt voor zwelling. Wanneer deze zwelling na een tijdje is afgenomen blijft het gewricht instabiel, waardoor u bij een onverwachte beweging door uw knie kunt zakken.

De diagnose van een gescheurde voorste kruisband kan worden gesteld door de aard van de klachten in combinatie van lichamelijk onderzoek, MRI-scan of een kijkoperatie. Soms is het voldoende om de spieren rondom het kniegewricht te trainen. Wanneer deze training onvoldoende resultaat geeft kan het plaatsen van een nieuwe kruisband een optie zijn. Daarna is het belangrijk om te revalideren samen met een fysiotherapeut.

Hoe kan fysiotherapie u bij een voorste kruisband reconstructie helpen?

Een voorste kruisband reconstructie – waarbij de voorste kruisband in de knie wordt hersteld – is een ingrijpende operatie. Ook de herstelperiode is een lange weg. Gemiddeld staat hier 9-12 maanden revalidatie voor. Een op uw mogelijkheden en doelen afgestemd revalidatieprogramma is dan onmisbaar voor een goed herstel, maar ook om letsel met de nieuwe kruisband te voorkomen. Bij Kernpraktijken hebben we (sport) fysiotherapeuten die op dit gebied gespecialiseerd zijn

Herstel na overige knieoperaties

Na een operatie van de knie verwijst de orthopeed u door voor fysiotherapie.
De meeste knieoperaties vereisen een revalidatietraject, variërend van enkele weken tot meer dan een jaar. Veelvoorkomende operaties zijn:

  • Kijkoperatie waarbij de meniscus wordt geknipt (meniscectomie);
  • Kijkoperatie waarbij de meniscus wordt gehecht (meniscopexie);
  • Stabilisatie van de knieschijf (MPFL-reconstructie of tuberositas transpositie) bij veelvuldige luxaties van de knieschijf (knieschijf uit de kom);
  • Microfracturing waarbij een defect in het kraakbeen wordt opgeboord.

Hoe kan uw fysiotherapeut u hiermee helpen?

Een goede revalidatie is noodzakelijk om de beweeglijkheid van de knie te verbeteren en spierkracht en coördinatie – die na een lange periode van pijnklachten vaak verminderd zijn – weer op te bouwen. Bij voorkeur begint de revalidatie al enkele dagen na de operatie. De fysiotherapeut geeft adviezen voor thuis, oefent met u het lopen met krukken en het traplopen. Later traint u vooral in de oefenzaal, maar gaat u ook thuis met oefeningen aan de slag.

Achillespeesklachten

Wat zijn achillespeesklachten?

De achillespees is een sterke pees die je hielbeen verbindt met je kuitspieren. De functie is het opslaan en vrijgeven van energie, bijvoorbeeld tijdens het wandelen. Bij het landen worden de krachten opgevangen en vervolgens weer doorgegeven tijdens de afzet, hierdoor is de functie van de achillespees ontzettend belangrijk bij activiteiten als hardlopen en springen.

Wanneer er sprake is van een achillespeesklachten ervaart de persoon in kwestie vaak milde of heftige pijn vaak enkele centimeters boven de aanhechting van op het hielbeen, of ter plaatse van de aanhechting van de pees. Daarnaast kunnen deze pijnklachten gepaard gaan met symptomen als stijfheid of startstijfheid bij het opstaan uit bed of na een langere tijd gezeten te hebben. Deze stijfheidsklachten kunnen ook weer verdwijnen tijdens het sporten, om vervolgens na het sporten weer weder te keren. Tevens kan er sprake zijn van zwelling rondom de achillespees.

Mogelijke oorzaken van een klachten van de achillespees:

  • Te snel de trainingsomvang en/of snelheid opvoeren
  • Traplopen of een heuvel oprennen tijdens een training
  • Snel weer starten nadat u net gestopt bent met hardlopen
  • Een plotselinge samentrekking van de kuitspieren, bijvoorbeeld tijdens een laatste, snelle sprint
  • Overbelasting als gevolg van te stijve kuitspieren
  • Verkeerd schoeisel, waardoor er onvoldoende ondersteuning/demping onder de hiel of voetboog is
  • Verkeerde (hard)looptechniek

Wat kunt u zelf doen?

Het gebruik van een hakje in je schoen geeft vaak verlichting. Eventueel wordt het gebruik van pijnstillers aangeraden, doe dit in overleg met je huisarts.

Hoe kan fysiotherapie u bij achillespeesklachten helpen?

In het eerste stadium is het belangrijk dat de achillespees en kuitspieren soepel kunnen bewegen. Hiervoor kunnen rekoefeningen of massage worden ingezet. Al in het beginstadium van de revalidatie zal er worden gestart met oefentherapie. Door training van de kuitspieren wordt de achillespees ook sterker. Onze fysiotherapeuten weten precies welke oefeningen effectief zijn voor een snelle sporthervatting.

Inversietrauma – Verzwikte enkel

Wat is een inversietrauma?

Bij een verzwikking van de enkel is de voet plotseling naar binnen geklapt. Hierdoor komt de band aan de buitenzijde van de enkel onder druk te staan en rekt uit of scheurt in.
Bij een verzwikte enkel voelt u een acute scherpe pijn, aan de buitenzijde van de enkel. De ergste pijn wordt na een paar minuten minder, waarna u vaak alweer voorzichtig kunt lopen. Toch blijft het wel een tijd pijnlijk om op uw voet te staan. Na de verzwikking kan uw enkel gaan zwellen en er kan een blauwe plek ontstaan aan de buitenzijde van uw voet.

Wat kunt u zelf doen bij een inversietrauma?

De klachten van een enkelverzwikking gaan meestal vanzelf over. Probeer de enkel na de verstuiking zo snel mogelijk te koelen om de zwelling tegen te gaan. Het liefst met de schoen aan, omdat de zwelling dan niet verder uit kan zetten en de schade niet verergert (indien er sprake is van een breuk). Koel uw enkel 15 tot 20 minuten met koud stromend water of met ijs (omwikkeld door een handdoek). Herhaal dit vier tot vijf keer.

Wanneer de enkel heel dik en pijnlijk is, kan het prettig zijn om een drukverband aan te (laten) leggen. In deze fase is tape of een brace niet handig omdat de zwelling kan veranderen gedurende de dag. ’s Morgens uit bed lijkt het wel beter te gaan maar zodra u gaat staan zakt het bloed en vocht weer naar beneden. Strakke bandages zorgen ervoor dat de boel gaat afknellen, wat kan zorgen voor pijn en een vertraagd herstel.

Om het lichaam te helpen de zwelling af te laten nemen is het verstandig het pijnlijke en dikke gewricht hoog te leggen. Dat betekent: met het been languit op de bank of op tafel, met een dik kussen onder de voet zodat deze hoger ligt dan de romp. Als de pijn het toelaat kunt u in deze positie voorzichtig wat rondjes draaien met de voet en de enkel buigen en strekken.

Hoe kan fysiotherapie u bij een inversietrauma helpen?

Wanneer u na bovenstaande tips nog steeds veel pijn heeft, of nog niet kunt steunen op de enkel, raden wij u aan om bij ons langs te komen. Herstel van een fors verzwikte enkel kan namelijk langer dan 3 maanden duren. Na een enkelverzwikking is gedoseerde beweging onmisbaar voor een goed herstel. Bij Kernpraktijken voert u oefeningen uit onder deskundige begeleiding. Zo weet u zeker dat u voldoende oefent, maar ook weer niet te veel.

Op welke locatie wilt u behandeld worden?

Onze specialisten staan voor u klaar.

Back To Top