skip to Main Content

Wat is een Shin splint?

Shin splint is een blessure die in het middelste en onderste deel van het onderbeen ontstaat. Het is een overbelastingsletsel dat kan ontstaan door een verkeerde of te grote belasting. Shin splint is een irritatie in de spieren en pezen rondom het botvlies, als de shin splint niet behandeld wordt kan deze irritatie zich ontwikkelen naar een botvliesontsteking. Doordat de irritatie aanwezig is kunnen de krachten die inwerken op de spieren minder goed opgevangen worden en ontstaat er extra druk op het botweefsel. Hierdoor kunnen scheurtjes in het botvlies uiteindelijk leiden naar een ontstekingsreactie, oftewel een botvliesontsteking. Het is belangrijk om bij klachten tijdig een afspraak te maken met uw fysiotherapeut.

Oorzaken van Shin splint

Het ontstaan van een shin splint kan zowel van buiten af (exogeen) als vanuit het lichaam (endogeen) veroorzaakt worden.

Endogene factoren

  • Het te veel kantelen van de voet tijdens het (hard-)lopen. Hierdoor kantelt de voet waardoor de hiel in een scheve hoek ten opzichte van het onderbeen komt te staan. Hierdoor komt er een grotere rek op de spieren te staan wat zorgt voor een zware belasting op de aanhechtingen.
  • Beenlengteverschil geeft een ongelijke belasting in het onderbeen en dit kan zorgen voor een overbelasting.
  • Een verkorte diepe kuitspier kan leiden tot een overbelasting van de aanhechting aan de enkel.
  • Enkelproblemen kunnen tweeledig zijn. Een te mobiele enkel kan leiden tot instabiliteit waardoor de kuitspieren harder moeten werken om alles op te vangen. Een te beperkte mobiliteit in het enkel gewricht kan te veel spanning geven op de aanhechting waardoor er irritatie ontstaat.

Exogene factoren

  • Het (hard-)lopen op een harde ondergrond of de overgang van zachte naar harde ondergrond bij een gelijkblijvende trainingsbelasting kan leiden tot een vergrote belasting. Deze extra belasting moeten de spieren opvangen en dat zorgt voor een grotere trekkracht op de aanhechting.
  • Een (te) grote toename van trainingsbelasting in intensiteit en/of duur. Dit is een directe overbelasting aangezien de spieren hier niet aan gewend zijn.
  • Onvoldoende warming-up en/of cooling-down kan ervoor zorgen dat de spier onverwachts overbelast wordt en/of niet correct in rust komt.
  • Het doortrainen met een lichte blessure.
  • Onvoldoende stabiliteit in het schoeisel waardoor de kuitspieren harden moeten werken.

Shin splint voorkomen

Er zijn verschillende manieren om shin splint te voorkomen. Het is bevorderlijk om een goede warming-up te hebben hierdoor worden de spieren geactiveerd en klaar gemaakt voor de komende belasting. Hiernaast is een goede cooling-down zeer belangrijk en werk mee om de spier in ontspanning terug te brengen zodat de spier kan herstellen. Het hebben van goede (hard-)loop schoenen verminderd de belasting en zorgt voor extra stabiliteit. Verder werkt het preventief versterken van de spieren of spiergroepen mee aan het voorkomen van blessures mits de belasting in lijn is met de huidige belasting.

Shin splint behandelen

Shin splint is een chronische of acute (over-)belasting van een aantal spieren, waardoor in de aanhechting scheurtjes kunnen ontstaan. Voor een acute shin splint zou rust zeer goed kunnen zijn om de spieren de acute belasting te laten herstellen. Het nadeel van (langdurige) rust, bij bijvoorbeeld een chronische blessure, is dat de spierkracht moet worden onderhouden. Als dit niet gebeurt kan rust juist de kans op een blessure vergroten als er op het oude niveau wordt verder getraind.

Om goed van een (beginnende) shin splint af te komen is het raadzaam om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut kan helpen met het geven van oefeningen om de spieren te versterken en de coördinatie, mobiliteit en/of de stabiliteit te verbeteren. Verder kan de fysiotherapeut lokale therapie toepassen door bijvoorbeeld de pijnlijke plek te masseren. Deze massage verbeterd de doorbloedingen en versnelt het herstelproces. Er kan ook gebruik worden gemaakt van kinetisch tape waardoor de belasting verminderd wordt en het geïrriteerde gebied ontlast wordt.

Voor verdere informatie of bij klachten neem contact op met uw fysiotherapeut voor verdere uitleg en een passende behandeling.

Back To Top