Behandelprogramma artrose

Behandelprogramma knie- en heupartrose in Monnickendam

De huisartsen in Monnickendam werken nauw samen met Kernpraktijken Fysiotherapie Ooster Ee. Zo ook als het gaat om knie- en heupartrose. Doel is om patiënten met artrose pijnvrij te krijgen, met zo min mogelijk belemmeringen in het dagelijkse leven.

Artrose is een chronische ziekte die bij veel mensen voorkomt. Artrose komt voor vanaf het 50ste levensjaar. Soms met veel pijnklachten, soms zonder het te weten.

Als cliënt met artroseklachten in knie of heup kunt u in Monnickendam gebruik maken van het artrosespreekuur bij de huisarts. Afhankelijk van de ernst stelt de huisarts een behandelplan op. In de meeste gevallen wordt ingezet op niet-operatieve therapie. Het is namelijk aangetoond dat een behandeling bestaande uit een combinatie van goede voorlichting, pijnstillers en fysiotherapie heel effectief is bij veel mensen met artrose.

Behandeling

De behandeling houdt in dat de patiënt onder begeleiding van de fysiotherapeut werkt aan het beweeglijk houden van de gewrichten. De huisarts kijkt waar pijnstilling nodig is, van paracetamol tot morfine. Bewegen is het beste medicijn, maar het is wel belangrijk om verstandig te bewegen: vermijd extreme belasting, zoals hardlopen, veel hurken en zwaar tillen. Daarnaast is een gezond gewicht en dus gezonde voeding belangrijk. Wie te zwaar is, belast zijn gewrichten veel meer.

De huisarts blijft u regelmatig terugzien op het artrosespreekuur. Artrose gaat namelijk niet meer over, maar door een juiste behandeling en regelmatige controle kan het zeer leefbaar blijven. Waar de fysiotherapeut bij helpt, is het beweeglijker maken van de gewrichten en het vergroten van de kracht. U gaat ondermeer werken aan een dagelijks oefenritueel van rek- en strekoefeningen, dit houdt de spieren in conditie.

Door de stijfheid die artrose veroorzaakt, is het belangrijk dat u weer leert dynamisch en actief te bewegen. Wij zorgen ervoor dat de voorwaarden aanwezig zijn om goed te kunnen wandelen en fietsen en eventueel te zwemmen of te fitnessen.

Meer weten?

Download hier het overzicht van ons Monnickendamse behandelprogramma.

Voor uitgebreide informatie over knie- en heupartrose verwijzen wij u naar onze brochure.