skip to Main Content

Overactief. Dat betekent dat de bekkenbodem te strak staat en niet goed kan ontspannen terwijl dat wel belangrijk is.

Klachten bij een overactieve bekkenbodem

Een overactieve bekkenbodem kan leiden tot een veelheid aan klachten. Soms herken je een enkele klacht uit het rijtje, soms zie je dat er wel heel veel punten van herkenning zijn.

Voorbeelden van klachten die ontstaan bij een overactieve bekkenbodem:

  • Pijn in de onderbuik, lage rug en rond de geslachtsorganen
  • Pijn hogerop in de buik of rug
  • Moeite met een rustige en diepe ademhaling
  • Steeds terugkerende urineweginfecties
  • Last van vaginisme
  • Onvermogen om tot een orgasme te komen
  • Erectiestoornissen
  • Pijn bij het vrijen (en dat geldt voor zowel mannen als vrouwen)
  • Obstipatie
  • Moeite hebben om bij ontlasten alles eruit te krijgen
  • Ontstaan van scheurtjes in de anus waardoor het ontlasten extreem pijnlijk is
  • Ontstaan van aambeien

Hoe werkt een overactieve bekkenbodem?

Een overactieve bekkenbodem kan verschrikkelijk vervelend zijn en vaak heb je niet in de gaten dat het de bekkenbodem is die je zo veel ellende bezorgt. Doordat de bekkenbodem constant actief is kan er verzuring ontstaat. Verzuring treedt op als spieren te lang en te hard aangespannen worden. Dit komt vaak voor bij sporters. De spieren zitten dan vol melkzuur en voelen te pijnlijk om te bewegen. Datzelfde geldt ook voor de bekkenbodemspieren. Hoewel je bij sporten bewust bent dat je spieren zich inspannen is dit bij je bekkenbodem lastig te constateren en merk je dus niet dat je aan het verzuren bent.

Bekkenbodemspieren zitten behalve in het bekken zelf, ook vast aan je stuitje. Een bekkenbodem die steeds aangespannen staat trekt dus ook de hele dag aan je stuitje. Hierdoor kan er nog meer pijn ontstaan en zich uitbreiden naar je lage rug.

Gevolgen van een overactieve bekkenbodem

Bekkenbodemspieren worden, net als andere spieren, erg moe van het continu aanspannen. Door deze inspanning werken de spieren niet meer zo adequaat, hierdoor kun je last krijgen bij het plassen, of wanneer je wilt ontlasten. Om alles er toch uit te krijgen ga je hard persen, dit heeft een zeer negatief effect op de organen in je onderbuik. Veel, vaak en hard persen kan op den duur voor verzakking zorgen, en dat willen we immers niet.

Ook bij het vrijen is het vervelend als de spieren te strak staan. Bij vrouwen is het dan vrijwel niet mogelijk om zonder pijn te vrijen, maar ook de reflexen die zorgen voor een orgasme bij zowel man als vrouw gaan minder goed werken.

Een overactieve bekkenbodem is voor een bekkenfysiotherapeut zeer herkenbaar, maar voor veel andere zorgverleners niet direct het eerste waaraan gedacht wordt.

Hoe ontstaat een overactieve bekkenbodem?

Hoe komt het toch dat je een overactieve bekkenbodem krijgt? Is een vraag die ik regelmatig krijg. Zonder veel te weten over een individuele persoon zijn er veel mogelijke oorzaken. Veel voorkomende redenen zijn:

  • Lage rugklachten
  • Bekkenpijn die in de zwangerschap sterk aanwezig was
  • Knijpgedrag al van kinds af aan als gewoonte te hebben opgebouwd
  • Stress op het werk of privé
  • Veel zorgen
  • Niet veilig opgegroeid zijn
  • Veel gepest zijn
  • Een moeizame bevalling hebben meegemaakt
  • Meemaken van ‘life events’, een overlijden van een dierbare, een ziek kind, betrokken zijn geweest bij grote trauma’s
  • Seksuele traumata, aanranding, incest of verkrachting

Er zijn nog velen andere oorzaken maar dit zijn doorgaans de meest voorkomende.

Hoe kan ik mijn overactieve bekkenbodem verhelpen?

Er zijn vele manieren om tot een goede ontspanning te komen. Op de site bekkenbodemonline.nl en op de gratis bekkenbodem app staan vele voorbeelden.

Schroom vooral niet een bekkenfysiotherapeut wanneer je veel last hebt. Wij zijn getraind om je hierin te begeleiden. Ook als je vragen hebt dan hoor ik het graag, stuur een mail naar pommerel@kernpraktijken.nl of naar mijn collega jonk@kernpraktijken.nl.

Back To Top