Het schoudergewricht is een zeer beweeglijk gewricht. Om deze bewegingen te kunnen maken, lopen langs het schoudergewricht veel spieren en pezen die kunnen gaan ontsteken. In vaktermen worden de klachten van een pees of slijmbeursontsteking vaak aangeduid als impingement (een pijnlijke beklemming van pees of slijmbeurs).

Een oorzaak van uw pijn kan zijn, dat er een stoornis is in het bewegen van schouder. Dit kan komen door verminderde kracht of coördinatie en/of door afname van de beweeglijkheid van de schouder of omliggende gewrichten.

Slijmbeursontsteking

Een slijmbeursontsteking kan acuut op komen zetten. U kunt geen kant meer op met de arm, vanwege de pijn in uw schouder. Er is dan sprake van een primaire slijmbeursontsteking. Er zijn geen andere structuren die betrokken zijn. Gerichte medicatie via de huisarts kan een geode oplossing zijn voor de klacht.

Slijmbeursontsteking kan ontstaan als er andere klachten zijn van de schouder, zoals een peesontsteking. Er is dan sprake van een secundaire slijmbeursontsteking. De behandeling door de fysiotherapeut richt zich dan op het functioneren van de gehele schouder.

Peesontsteking

Een peesontsteking in de schouder ontstaat vaak door overbelasting, veelvuldig door houding. Vooral heffen boven schouderhoogte, aan- uitkleden en onverwachte bewegingen zijn erg pijnlijk.

Uw schouderfysiotherapeut bij Kernpraktijken bepaalt na onderzoek wat de oorzaak van uw schouderpijn is. Binnen Kernpraktijken hebben we zelfs een speciaal Kernprotocol ontwikkeld waar precies in staat wat de beste behandeling is voor deze klachten. Al onze fysiotherapeuten werken volgens dit protocol.

Bekijk hier onze folder over Schouderklachten