Wat zijn nekklachten?

Nekpijn komt vaak voor. De pijn kan allerlei oorzaken hebben. Spieren, gewrichten, zenuwen kunnen allen een rol spelen. Ook emoties, stress en andere factoren zijn van invloed. Meestal gaat de pijn snel over en is de klacht binnen enkele weken voorbij. Soms houden de klachten langer aan. Wanneer de nekpijn langer dan 3 maanden duurt of regelmatig terugkeert spreekt de arts van een chronische aspecifieke nekklacht.   Maar dat wil niet zeggen dat het niet meer over kan gaan.

Ongeveer 65% van de mensen heeft wel eens last van nekpijn. Bij oudere mensen vaak veroorzaakt door slijtage. Bij jongeren speelt een overbelasting van spieren en pezen en wervelgewrichten een belangrijke rol. Een goede lichaamshouding, voldoende sportiviteit en ontspanning voorkomt klachten.

De meeste mensen met nekklachten hebben last van een zeurend, stijf gevoel in de nek. De pijn ontstaat vaak acuut. Soms is er sprake van begeleidende klachten zoals hoofdpijn, klachten van het aangezicht of juist in een arm.

Soms is het raadzaam een arts te bezoeken. zoals na een ongeval, bij (nachtelijke)koorts en/of spontaan afvallen, bij extreme stijfheid (niet meer met de kin de borst kunnen aanraken) met pijn in armen of benen, bij loopstoornissen, flauw gevallen, draaiduizeligheid, dubbel zien of moeite met praten. De arts sluit meer ernstige klachten uit.

Bekijk onze folder over Nekklachten

Wat kan ik zelf doen bij (acute) nekklachten?

• Probeer in beweging te blijven, zelfs kleine bewegingen van de nek werken pijndempend.
  • Gebruik een pijnstiller, bijvoorbeeld paracetamol. Overleg de pijnbestrijding  eventueel met uw huisarts.
  • Zorg dan voor een goede inrichting van uw werkplek en wisselregelmatig van houding.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

De fysio-/ manueel therapeut bij Kernpraktijken screent uw klacht en beoordeelt hierbij de ernst. Na onderzoek wordt uw klacht geclassificeerd, de diagnose bepaald welke behandeling er nodig is. Kernpraktijken beschikt over eigen specifieke behandelplannen. Zowel de diagnose als het behandelplan wordt met u besproken. Uiteraard verwachten wij dat ook u zich inspant om tot een goed herstel te komen.

Maak een afspraak Fysiotherapie Manuele therapie