Heupartrose is een veel voorkomend probleem bij, met name, oudere mensen. Bij Heupartrose is het kraakbeen in de heup verouderd, waardoor het heupgewricht minder flexibel is. Dit kan leiden tot pijnklachten.

Wat is heupartrose?

In de gewrichten zit kraakbeen. Dit zorgt ervoor dat een gewrichtsoppervlak glad is zodat er een soepele beweging mogelijk is. Bij heupartrose wordt het gewrichtskraakbeen in het heupgewricht steeds dunner.

Wat zijn de oorzaken van heupartrose?

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor heupartrose. Naarmate je ouder wordt, stijgt de kans op het ontwikkelen van heupartrose. Artrose in de heup kan ook ontstaan door veelvuldig overbelasten, bijvoorbeeld door bepaalde sporten. Daarnaast kan er ook eerder artrose ontstaan in het heupgewricht als je een ongeluk hebt gehad waarbij de heup een zware klap heeft moeten opvangen.

Klachten bij heupartrose

Heupartrose veroorzaakt vaak een pijn diep in de lies. Deze pijn treedt vaak op bij opstarten, lopen, traplopen of lang stilstaan. In het beginstadium treedt de pijn niet meteen op tijdens een inspanning maar meestal enkele uren daarna. In een later en vergevorderd stadium is de pijn de hele dag door aanwezig. Meestal is deze in de ochtend het ergste.

Bij heupartrose is het kraakbeen in het heupgewricht in slechte conditie, wat meestal pijn en stijfheid veroorzaakt. Deze aandoening gaat niet meer over, maar uw fysio- of manueel therapeut bij Kernpraktijken kan u wel helpen er zo goed mogelijk mee om te leren gaan. We brengen samen met u het probleem in kaart en maken een behandelplan. U leert oefeningen om de spieren rondom het probleemgewricht te trainen en uw conditie te verbeteren.

We hebben binnen Kernpraktijken zelfs een speciaal behandelprogramma ontwikkeld voor heupartrose. Al onze fysiotherapeuten en manueel therapeuten werken volgens dit protocol.

Haal sneller je einddoel door gerichter te trainen met Kernkinetics