skip to Main Content

De hamstrings, ook wel de achterdijbeenspieren, zijn de spieren aan de achterzijde van het bovenbeen. Deze spieren lopen van het zitbeen in de bil naar het onderbeen. De hamstrings zorgen ervoor dat je je benen kunt buigen en spelen vanzelfsprekend een belangrijke rol bij staan, lopen en hardlopen.

Hamstringblessure

Bij een hamstringblessure is het weefsel van een van de hamstrings beschadigd. De hamstringblessure kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer er een onverwachte beweging gemaakt wordt, een sprintje getrokken wordt of wanneer een explosieve start wordt ingezet of bij plotseling remmen.

Wat is een hamstringblessure

Bij een blessure aan de hamstring ontstaat een plotselinge felle pijn in het bovenbeen. Dit kan voelen als een messteek of zweepslag en gaat gepaard met een gevoel van kramp. De pijn speelt met name op bij het buigen of strekken van het been. Bij een forse beschadiging kan lopen zelfs moeilijk gaan. In sommige gevallen ontstaat er na een paar dagen een bloeduitstorting op de achterkant van het bovenbeen en wordt dit gedeelte stijf.

Wat kunt u doen bij een hamstringblessure

Voor een snel herstel van de hamstringblessure raden wij het volgende aan:

  • Leg een drukverband aan op de plaats van de blessure
  • Koel de getroffen spier, bijvoorbeeld door ijs in een theedoek te wikkelen en dat op het been te leggen
  • Koel gedurende een aaneengesloten periode van 15 minuten en herhaal dit vier tot zes keer op een dag.

Bij een hamstringblessure is het verder van belang om voldoende rust te nemen. Wanneer u geen rust neemt, zullen de klachten niet voorbij gaan. Om het herstel te versnellen, kunt u bij Kernpraktijken onder begeleiding oefentherapie doen om weer sneller op het sportveld te kunnen staan. Neem contact op met een van onze praktijken voor goed advies van onze sportfysiotherapeuten.

Haal sneller je einddoel door gerichter te trainen met Kernkinetics

Back To Top