Kernpraktijk Ooster Ee werkt nauw samen met de huisartsen in Monnickendam. Zo ook voor de behandeling van artrose, met als doel mensen met artrose pijnvrij te krijgen en te zorgen dat zij zo min mogelijk belemmerd worden in het dagelijks leven.

Wat is artrose?
Kraakbeen zorgt ervoor dat je soepel kunt bewegen. Bij artrose wordt het kraakbeen tussen de spieren en gewrichten dunner en zachter, waardoor het bot onder dit kraakbeen kan vervormen. Artrose is een chronische ziekte die bij veel mensen voorkomt en in sommige gevallen met veel klachten gepaard gaat, zoals pijn en stijfheid van gewrichten. Afhankelijk van de ernst van de klachten stellen de huisartsen in Monnickendam een behandelplan op. In ernstige gevallen wordt de patiënt doorverwezen naar een orthopeed, in andere gevallen wordt ingezet op een niet-operatieve therapie. Hierbij wordt een operatie uitgesteld of geprobeerd te voorkomen. Een goede voorlichting, pijnstillers en fysiotherapie blijken namelijk ook een heel effectieve behandeling.

Gezamenlijk zorgprogramma voor artrose patiënten
Jan Peter Valk, werkzaam bij onze Kernpraktijk Ooster Ee, werkt samen met mede Kerncollega’s en huisartsen uit Monnickendam aan een gezamenlijk zorgprogramma voor artrose patiënten. ‘Met de juiste behandeling is een nieuwe heup of knie minder snel nodig. Indien een operatie toch onvermijdelijk is, dan gaat het herstel beter als patiënten voor de operatie in een goede conditie zijn’, vertelt Jan Peter. Door regelmatig te wandelen, fietsen, zwemmen of fitnessen kunnen patiënten zelf werken aan een betere conditie. Onze fysiotherapeuten helpen op hun beurt de patiënten bij het beweeglijker maken van de gewrichten en het vergroten van de spierkracht. ‘Artrose veroorzaakt stijfheid, dus moeten patiënten weer leren om dynamisch en actief te bewegen,’. Patiënten werken daarom met de fysiotherapeuten bij Ooster Ee aan een dagelijks oefenritueel van rek- en strekoefeningen.

Hoe herkent u artrose?
Huisartsen herkennen artrose vaak al aan de omschrijving van de klachten. Röntgenfoto’s zijn zelden nodig. Heeft u pijn bij het opstaan, bent u stijf in de ochtend of heeft u last als u lang staat of loopt? Ga bij twijfel langs voor controle bij de huisarts!